Verkeersremming is nodig op wegen waar veel verkeer te hard rijdt. We willen meer veilige fietsroutes, looproutes en speelstraten. Bij herinrichting van bestaande buurten, straten en pleinen en bij de inrichting van nieuwe, krijgt de auto daarom niet meer vanzelf een voorkeurspositie. Wij dromen van een groene en veilige woonomgeving, die uitnodigt tot spelen, bewegen en ontmoeten.
Fietsen en lopen stimuleren
We willen veilige fietsroutes naar basisscholen, en tussen treinstation Lochem en het Staringcollege. GroenLinks wil meer fietsstraten, waar de auto te gast is. We willen aantrekkelijke, vlotte fietsverbindingen tussen de grotere kernen van onze gemeente en omliggende gemeenten. We geven ruim voorrang aan fietsers en voetgangers, door fiets- en voetpaden te verbeteren. In het bijzonder hebben we aandacht voor trottoirs die ook voor minder-validen en slechtzienden goed begaanbaar zijn en looproutes die prettig zijn voor mensen met dementie.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer in onze gemeente wordt steeds schraler. We willen de bus- en treinverbindingen die er nu zijn behouden en willen dat de directe verbinding tussen Lochem en Deventer terug komt. Maar daarnaast gaan we met inwoners op zoek naar creatieve vormen van vervoer tussen de kernen. Het openbaar vervoer is nu te beperkt en niet iedereen heeft een auto. We denken aan creatief en efficiënt gebruik van buurt- en belbussen, het slim combineren van (particuliere) auto’s en busjes die toch al rijden en inzet van deelauto’s.
Elektrisch rijden
Voor elektrische auto’s verbeteren we de infrastructuur. We willen dat er jaarlijks tientallen (semi)publieke laadpalen bij komen. En daarnaast uiteraard oplaadpunten voor elektrische fietsen.
Markt Lochem autovrij
GroenLinks wil dat de Markt in Lochem autovrij wordt, met uitzondering van enkele parkeerplaatsen voor huisarts- en apotheekbezoek. In een centrum zonder blik valt meer te genieten voor bewoners en toeristen.
N348
We willen de verkeerssituatie op de N348 tussen Eefde en Gorssel veiliger maken, met een lagere maximumsnelheid op 60 km per uur. Een proef uit 2019 liet zien dat dit minder overlast en minder (ernstige) ongelukken oplevert. We blijven er bij de provincie op aandringen dat de maximum snelheid hier maximaal 60 km per uur wordt. Het fietspad kan een fietssnelweg worden, om forensen tussen Deventer en Zutphen te stimuleren de fiets te nemen. We willen geen nieuwe fietssnelweg door het buitengebied tussen Eefde en Gorssel.
Vliegveld Lelystad
Vliegen is zwaar milieuvervuilend. Schiphol en regionale vliegvelden moeten dus niet groeien, maar juist krimpen. GroenLinks is daarom tegen opening van Lelystad Airport. Voor ons is dit lokaal ook van belang. Het extra vliegverkeer kan tot overlast leiden, ook in onze gemeente – vanwege laagvliegroutes en een wachtgebied boven het grondgebied van Lochem. We kunnen beter niet of weinig vliegen, vaker de trein pakken en vakanties dichterbij huis zoeken.