van 28 januari 2008
Bestuursopdrachten welzijn: beleid formuleren kost geld
Op de agenda stonden 7 bestuursopdrachten welzijn. Op 7 verschillende terreinen moet er beleid geformuleerd gaan worden. Het gaat om speelruimte, sport, voorzieningen, gezondheid, cultuur en peuterspeelzalen.
De discussie over de bestuursopdrachten was niet zo spannend. Het wordt pas spannend als er over de nota’s gesproken gaat worden, waarin de concrete voorstellen staan voor het beleid. Er was alleen wat discussie over hoe om te gaan met armoedebeleid en met anti-discriminatiebeleid. Moet je in elke beleidsnota aangeven hoe je bij dat beleid omgaat met deze thema’s? Omdat het beide thema’s zijn, die voor GroenLinks erg belangrijk zijn, heeft de fractie van GroenLinks bepleit om dat wel te doen.
Binnen de gewone bezetting heeft de gemeente onvoldoende capaciteit om de beleidsnota’s te maken. De raad heeft extra geld ter beschikking gesteld om te zorgen, dat ze er voldoende snel komen.
Nota mobiliteit: is asfalt heilig?
In de raadsvergadering van 28 januari jl. werd de notitie wegennetvisie besproken als onderdeel van de Nota mobiliteit. De discussie over mobiliteit is natuurlijk een kolfje naar de hand van GroenLinks.
In de notitie staan veel goede uitgangspunten. Maar papier is geduldig en GroenLinks wil boter bij de vis. Dat er in de nota wordt gepleit om van Lochem een fietsstad te maken kan breder worden getrokken. De hele gemeente een fietsdomein met locale fietsroutes en extra aandacht voor de zandpaden!
Het wegennet in het buitengebied is op sommige plaatsen zo dicht, dat het mogelijk moet zijn een aantal wegen af te sluiten voor doorgaand verkeer en in te richten als fietspad. Als voorbeeld noemde de fractie in de vergadering het gedeelte van de Lage Lochemseweg, die door het Landgoed De Velhorst loopt.
Daarnaast vindt de fractie van GroenLinks, dat er in de Nota mobiliteit de nodige aandacht wordt geschonken aan de effecten van automobiliteit op luchtkwaliteit, gezondheid, ruimtebeslag en veiligheid. Het gaat er niet alleen om hoe het autoverkeer zo goed mogelijk kan worden afgewikkeld, maar ook om wat het autoverkeer betekent voor de inwoners van de gemeente.