Zoals je weet is er jaarlijks 900.000 euro voor onderhoud en beheer van de wegen in het buitengebied beschikbaar. Als we op oude voet met ons wegbeheer doorgaan, stijgen deze kosten explosief naar meer dan drie miljoen euro per jaar. Om wegen betaalbaar te houden is het vorige college een uitgebreide praatsessie gestart. Jawel – o gruwel - een praatsessie, alleen noemden ze het anders: de pilot functioneel wegbeheer in Laren. Na ruim twee jaar van overleggen en afspraken maken tussen gemeente, weggebruikers, wegenbouwers, dorpsraad, en bewoners is het resultaat een nieuwe innovatieve manier van wegenaanleg en -onderhoud. Waardoor de wegen toch binnen het bestaande budget onderhouden kunnen worden. Hennie, dankzij eerst veel gepraat, hoeft de gemeente straks niet jaarlijks 2,1 miljoen extra uit te geven. Alle betrokkenen verdienen hiervoor lof, zeker ook de betrokken infrabedrijven.
Je gewetensvraag uit de vorige brief klopt niet, investeren in duurzaamheid en werkgelegenheid zijn niet tegengesteld. Er zijn veel bedrijven die dat laten zien. Bij een eenmalige investering in zonnepanelen, creëer je plaatselijke arbeid voor de installateur. Vervolgens levert het voor jaren structureel duurzame energie en kostenreductie op. Dit bespaarde geld kun je weer investeren.
Hennie, je hebt me wel erg nieuwsgierig gemaakt. Wat voor bedrijf wil jij starten in onze gemeente?
Een groene groet,
Willem
w.beekman@raad.lochem.nl