De Lochemse gemeenteraad heeft het college van B en W gevraagd namens hen een zienswijze in te dienen op de milieueffectrapportage (MER) deel 1 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Goederenroute Oost-Nederland. We maken ons ernstige zorgen: leefbaarheid en veiligheid van onze inwoners langs de desbetreffende spoorlijnen zal sterk negatief worden beïnvloed door meer goederentreinen. Een motie ‘vreemd aan de orde’ werd op 1 juli door alle partijen gezamenlijk ingediend. De vier in het MER onderzochte routevarianten tussen Zutphen en Hengelo lopen allen door onze gemeente. Het college is opgedragen namens de gemeenteraad een zienswijze voor 8 juli in te dienen op het MER. De motie was een initiatief van de ‘Van Zeijtsen’ in de raad: Dirkje (CDA) en Henk (GroenLinks).
In de zienswijze wordt in ieder geval aandacht gevraagd voor de onderstaande punten:
- de referentiesituatie lijkt de toename van goederenvervoer te overschatten, zeker in het geval alternatieven voor meer vervoer over water (binnenvaart en short-sea) in de toekomst meer benut zouden worden;
- het MER bespreekt de mensgerichte thema’s oppervlakkig en generaliserend en bespreekt veel economische effecten niet of juist te optimistisch;
- geluidsproductieplafonds, maatregelen en effecten van hogere en langdurige geluidsoverlast zijn onvoldoende inzichtelijk gemaakt;
- op het spoorgedeelte tussen Eefde en Deventer is er in de referentiesituatie al geluidsoverschrijding en toch worden geen maatregelen voorzien;
- er zijn geen maatregelen opgenomen voor overwegen die momenteel onbewaakt zijn;
- voor calamiteiten bij vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er onvoldoende realistische oplossingen beoordeeld – zo ontbreekt de combinatie van en bluswater door rampenbestrijding met oppervlaktewaterinfiltratie of rioolwater (zie Wetteren);
- onderzoek naar effecten van trillingen is onvoldoende toegespitst op de situatie in de praktijk; maatregelen om schade door trillingen te voorkomen ontbreken in de plannen;
- in de kosten voor het geschikt maken van de lijnen en kostenvergelijking tussen de tracés ontbreken de waardevermindering van onroerend goed en planschade;
- negatieve effecten van toename van goederenvervoer op bouwmogelijkheden binnen bestemmingsplannen ontbreken in het MER;
en daarnaast kan het college van B en W aanvullende relevante punten toevoegen.
Henk van Zeijts, raadslid.
Foto © Arthur Kamminga