Wat word ik enthousiast van het concept verkiezingsprogramma dat is opgesteld voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. Als we al deze punten toch eens zouden kunnen uitvoeren, zijn we hard op weg naar een 'duurzame, eerlijke en inclusieve samenleving'.

Hoewel op dit moment er veel aandacht is voor de coronacrisis, is het terecht dat GroenLinks de focus legt op de klimaatcrisis als grootste opgave. Ik merk dat de urgentie daarvan niet altijd wordt gevoeld. Dat er een link is tussen de rampen in de wereld en de stappen die we daarvoor als burgers moeten zetten, wordt niet vaak gezien. Als lokale politica merk ik dat regelmatig bij de discussies over de energietransitie en de offers die we daarvoor moeten brengen.

Dat brengt mij bij een zevental punten, die ik wil noemen omdat ze mij bijzonder aanspreken. Er staan nog veel meer mooie punten in, die ik hier onmogelijk allemaal kan bespreken. Dus lees vooral het programma zelf.

• Ik word blij van de plannen voor groene waterstof en het afschaffen van biomassacentrales.
  • En van burgerraden bij energietransitie.
  • Heel goed om de luchtvaart te behandelen als elke andere bedrijfstak en dat betekent gewoon belasting betalen! Ook het ontmoedigen van veelvliegers hoort hierbij.
  • Hulp voor boeren die omschakelen naar natuurinclusieve landbouw is hard nodig.
  • Rekeningrijden had eergisteren al ingevoerd moeten worden.
  • Medici in loondienst en dus lagere betaling, geeft ook financiële ruimte om andere zorgwerkers beter te betalen. De eigen bijdrage voor de Wmo moet weer inkomensafhankelijk worden.
  • Het afschaffen van de verhuurdersheffing heeft mijn volle steun. Het is nl van de zotte dat woningcorporaties méér belasting moeten betalen dan welke andere sector in Nederland dan ook, en dat terwijl ze juist mensen met een kleine beurs aan betaalbare en duurzame woningen moeten helpen.

Tegelijkertijd vraag ik ook aandacht voor een enkele misser, zoals het onzalige plan om elke jongere 10.000 euro kado te doen op de 18de verjaardag. Het trekt de aandacht weg van de vele goede punten in het programma. Ja, we willen jongeren goed op weg helpen. Maar dat doen we door onze voorzieningen zoals onderwijs, werk en volkshuisvesting op peil te houden of te brengen en dáár extra geld aan te besteden.

Tot slot wil ik enkele tips meegeven die niet, of niet met zoveel woorden in het programma staan:

• Laat bedrijven (groot en klein) eenzelfde prijs voor hun energiegebruik betalen als huishoudens. Dat helpt de verduurzaming direct!
  • Een ander punt waar ik me regelmatig aan stoor is de verduurzaming van onze monumenten. Nu mag er teveel niet, zoals het plaatsen van HR++ of triple glas;
  • Ontmoedig het krijgen van meer dan drie kinderen per gezin door de kinderbijslag vanaf het vierde kind af te schaffen. Niet populair, maar ook dat helpt in de klimaatcrisis;
  • Terecht wordt aandacht gegeven aan het bestrijden van de tweedeling in onze samenleving en wereldwijd. Maar ik maak me serieus zorgen over een ander soort tweedeling, nl. dat ieder van ons teveel in het eigen wereldje leeft en alleen nog maar de hoort wat we willen horen. Op internet is bevestiging van elke mening te vinden. Als we niet met elkaar in gesprek blijven en openstaan voor de mening van een ander, versnippert onze publieke ruimte!

Dit is op persoonlijke titel geschreven, reacties zijn van harte welkom.

Linda Sanders
Fractievoorzitter GroenLinks Lochem