Lochems Groenfonds

Lijsttrekker Henk van Zeijts: “In ons rijke landschap komen van oudsher veel planten en dieren voor. Deze biodiversiteit is echter flink afgenomen in de afgelopen decennia. Wij herstellen daarom het landschap en de natuur. En we stimuleren landbouw die mét de natuur werkt, met advisering en praktijkproeven. Daarvoor stellen we een Lochems Groenfonds in, beheerd door boeren, natuurbeschermers, consumenten en gemeente.” De bedoeling is dat dit fonds geldstromen bundelt van in totaal 5 miljoen euro per jaar, waarvan 10% van de gemeente. De rest komt van EU, Rijk, provincie en uit compensatie voor woningbouw.

Bouwen naar behoefte

GroenLinks wil het aantal sociale huurwoningen en starterswoningen uitbreiden, zo mogelijk binnen elke kern in de gemeente. Er is behoefte aan betaalbare nieuwbouw voor starters, jonge gezinnen en ouderen. Minstens de helft van de nieuwe woningen wil GroenLinks reserveren voor mensen met sociale binding met een kern. In de wijken moet ruimte zijn voor groen en streekeigen natuur. GroenLinks wil dat projectontwikkelaars uitbreidingslocaties ruim compenseren met nieuwe natuur, zoals houtwallen of bos. Deze natuur moet in de omgeving van de nieuwe wijken komen.

Eerlijke kansen

GroenLinks wil kansen eerlijker verdelen, of het nu gaat om de woningmarkt, opleiding, werk en inkomen of toegang tot zorg. Verschillen beginnen al bij het nest waarin kinderen geboren zijn. Er is daarom meer geld nodig voor voor- en vroegschoolse educatie, jeugdhulp op school en begeleiding van schooluitvallers. Kinderen mogen niet meer de dupe worden van armoede. Dat vraagt om aanpak van de verschillende oorzaken van armoede, waaronder het tijdig voorkómen van grote schulden.

Energietransitie ‘van onderop’

De klimaatcrisis is de grootste opgave van onze tijd. Om de opwarming van de aarde te beperken tot anderhalve graad, moeten we alles op alles zetten – zowel energiebesparing als opwek van duurzame energie. De energietransitie werkt het beste als deze (ook) ‘van onderop’ komt en als de verdiensten uit duurzame opwek in de eigen buurt blijven. We geven daarom ruim baan aan inwonerinitiatieven en burgercoöperatie LochemEnergie. En we stellen een burgerberaad in, dat bindende adviezen gaat geven over de energietransitie. Aan een burgerberaad nemen mensen deel uit alle lagen van de bevolking. We willen vooral jongeren horen, omdat het gaat om hun toekomst.

Het Verkiezingsprogramma GroenLinks Lochem 2022-2026 ‘Voor elkaar, voor natuur en klimaat’ is te vinden op onze verkiezingssite. Daar vind je ook meer informatie over de kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen en meer achtergrondinformatie bij het Lochems Groenfonds.