GroenLinks heeft de afgelopen twee maanden in Lochem en in Gorssel een inloopspreekuur gehouden waar mensen terecht kunnen met vragen of hun verhalen.

Op één na, gingen alle contacten hoofdzakelijk over de huishoudelijke zorg. Het is niet druk geweest, maar natuurlijk kost het tijd voordat mensen zo'n adres weten te vinden. De knelpunten bij de veranderingen rond de huishoudelijke zorg zijn eigenlijk samen te vatten in de volgende punten:

  • Er is nog veel onduidelijkheid, zowel over het keukentafelgesprek, over hoe het verder gaat nadat ze bezwaar hebben gemaakt en over de vervanging van de vertrouwde hulp (die meestal is ontslagen).
  • Meerdere mensen geven aan onbeschoft of kortaf behandeld te zijn aan de telefoon met het zorgloket
  • Meerdere mensen hebben ook aangegeven zelf of via de kinderen huishoudelijk zorg te kunnen betalen of regelen maar dat nog niet te kunnen regelen omdat er nog onduidelijkheid is over de afwikkeling van het bezwaar;
  • Er is behoefte aan persoonlijk contact (het inloopspreekuur wordt daarvoor erg op prijs gesteld)

Inmiddels zijn de knelpunten doorgegeven aan de wethouder en heeft GroenLinks aan de wethouder gevraagd om meer duidelijkheid te geven over de procedure en het keukentafelgesprek, en om te werken aan betere en klantvriendelijker bejegening aan de telefoon bij het zorgloket.