DE RAAD TEGEN HET COLLEGE, DAT IS OOK DUAAL.

Accommodatiebeleid, kappen van bomen aan N348, reductie restafval, armoedebeleid.

 

Door Tonnie Tekelenburg, Groenlinks-team 2010

 

Tijdens de raadsvergadering van 9 maart van de gemeente Lochem bleek dat de gemeenteraad zich ook “raadsbreed” tegen het college kan keren. Alle politieke partijen vonden het aangeleverde stuk over de uitgangspunten van het accommodatiebeleid ronduit teleurstellend. Accommodatiebeleid betekent een stelsel van beheer en onderhoud van voorzieningen zoals zwembaden, sporthallen, kerktorens, etc. Volgens de PvdA was er vanaf 2005 al zoveel over gezegd. Marijke Visschedijk van GroenLinks benadrukte nog eens dat er zelfs een krediet van 60.000 euro was vrijgemaakt om dit beleid te formuleren. Het stuk is te vaag na 14 manden wachten, alles is nog mogelijk, dus kan leiden tot teveel rek en ad hoc beleid. Er is behoefte aan duidelijkheid. De raad liet hiermee zien dat het duale stelsel werkt. Het college bestuurt en de raad is kaderstellend voor beleid en evalueert het functioneren van het bestuur. De wethouder kon niet anders dan beloven om hard aan de slag te gaan en binnen de gestelde tijd het accommodatiebeleid alsnog te formuleren. Het mooie was dat dit niet tot persoonlijke drama’s hoefde te leiden. De ambities in de raad zijn gewoon hoger dan wat er geleverd was. En er moet wel iets te kiezen zijn voor de politiek. CDA stelde voor dat er meerdere scenario’s gemaakt worden; dat zijn uitgewerkte visies met doorrekeningen over toekomstig impact. Dan kan er ten miste gedebatteerd worden en een keuze afgewogen.

Aan het begin van de vergadering was de tribune nog wat leeg. Een burgerafvaardiging uit Gorssel was nog niet was gearriveerd om de meningsvorming in de raad bij te wonen over het  in het kader van de No-Regret maatregelen voor de provinciale weg de N348. De raad stelde voor het agendapunt te verschuiven naar het einde van de vergadering. De raadsvergadering kan dus heel aardig zijn. De raad houdt het publiek in de gaten en dat mag ook want zij zijn per slotte uw volksvertegenwoordiging. Maar er zijn grenzen! Een voorstel om het agendapunt opnieuw naar voren te schuiven toen de publieke tribune vol zat werd afgewezen. Toen het agendapunt uiteindelijk werd behandeld kwamen de meeste partijen niet verder dan toe te geven dat het te laat was en dat de communicatie met de Provincie geen schoonheidprijs verdient. Hans van Hoorn van Groenlinks geeft aan dat de raad niet heeft zitten slapen, maar dat zij niet op alle details kan letten. Het valt hem tegen dat de provincie niet voor een optimale oplossing heeft gekozen en meer doet dan noodzakelijk zou zijn. De raad hoeft daarom ook niet weg te lopen voor haar verantwoordelijkheid.

De raad zette zichzelf in de spagaat door een ambitieus doel te formuleren voor de reductie van de hoeveelheid restafval van 256 kg per inwoner naar 150 kg per inwoner in 2012. Lochem scoort nu slecht en het restafval ligt veel hoger dan het landelijke gemiddelde van 200 kg. Het college legt twee voorstellen ter besluitvorming op tafel. De eerste haalt het en het wordt zelfs mogelijk gemaakt om ook de kernen van Almen, Barchem en Harfsen van ondergrondse verzamelcontainers voor kunststof te voorzien, zonder extra exploitatiekosten. Dat is mooi, maar GroenLinks’ standpunt om direct te investeren (dat later wordt terug verdiend) in het verzamelen van blik en sappakken wordt niet gesteund. En het invoeren van het container management systeem haalt het ook niet. De chip op de container die inzicht kan geven en controle kan houden op het aangeboden restafval wil men niet. Dat is je hoofd in het zand steken en vergelijkbaar met het slopen van je kilometerteller uit de auto, werd opgemerkt. Het is volgens Hans van Hoorn van GroenLinks ongelofelijk dat partijen als de VVD en CDA op dit moment niet willen praten over investeringen die uiteindelijk een reductie opleveren van restafval en ook een verlaging van de kosten voor de burger inhoudt. Dat is toch goed voor de burger. DIFTAR is in dit verband een vies woord. Eigenlijk zeggen die partijen dat er nu niet over gesproken kan worden, maar dat dit een taak wordt van de nieuwe raad na de verkiezingen van 2010. In ieder geval kan de toekomstige raad als eerste probleem verwachten dat het beleid op reductie van het restafval niet wordt gehaald. Dit is voer voor de komende verkiezingscampagnes.

GroenLinks is blij met de aanzet tot armoedebeleid. Het uitvoeringsplan armoedebeleid: “Niemand uitgesloten” is met een participatief proces tot stand gekomen en wordt raadsbreed ondersteund. Indien dit beleid succes heeft, betoogt Marijke Visschedijk, dan mag dat ook meer kosten dan ervoor is begroot. Dit beleid zou ook een follow-up moeten krijgen na de geplande periode van drie jaar totdat er geen armoede meer is. Na twee jaar zou het programma geëvalueerd moeten worden zodat tijdig een vervolg traject uitgezet kan worden. De raad kan zich daarin vinden. De 70% dekking van de kosten zal verhoogd moeten worden naar 100%. Wethouder de la Court krijgt de opdracht om de financiën te vinden voor een regiefunctionaris om armoede op te sporen en beleid uit te voeren. Het amendement van de PvdA voor het oprichten van een jeugdjongeren sporten cultuur fonds wordt raadsbreed ondersteund, maar er moet nog wel onderzoek worden gedaan naar de financiering.