NIEUW HUIS MET BIJZONDERE ACHTERTUIN VOOR GEMEENTE LOCHEM

Door Tonnie Tekelenburg, Groenlinks-team 2010

Stel je huis is te klein en een complete verbouwing is niet realistisch. Dan kijk je uit naar een mooie plek om daar naar eigen inzichten een nieuw pand te bouwen. De kredietcrisis maakt je wellicht wat voorzichtig, maar je bouwt maar één keer in je leven een nieuw huis en dus wil je ook wat uitstraling, duurzaam gebouwd en functioneel voor speciale activiteiten. Voor velen is een dergelijk moment er één van adrenaline, feest en toekomst visie; je mag aan je droom werken. Dit was de sfeer tijdens de afgelopen gemeenteraadsvergadering.

De gemeenteraad heeft besloten om een nieuw gemeentehuis te bouwen na jaren van voorbereiding en stevige discussies. Dus was het een speciale avond, maar er was ook een  besef dat het laatste woord hierover nog niet is gezegd. Er werd wel een belangrijke stap gezet. En dat gemeentehuis komt te staan op een bijzondere plaats. Sterker nog, het gemeentehuis is een aanjager voor het te ontwikkelen gebied tussen de Berkel en het Twentekanaal: de etalage naar de toekomst. Ook voor dit plan werd groen licht gegeven; een plaats waar diensten, cultuur, wonen en werken gecombineerd gaan worden. En daarmee heeft de gemeente nu een belangrijke stap gezet voor een nieuw huis mét tuin.

Groenlinks gelooft erin. Hans van Hoorn verwoordt zijn visie op de etalage naar de toekomst met de trefwoorden: uitdaging, ruimte voor natte natuur, en de combinatie van wonen en werken zoals dat vroeger gewoon was. Echter, het mag niet zo zijn dat “bijzondere woonmilieus” vertaald wordt met elitair wonen, maar juist wel met compact en creatief bouwen voor alle maten portemonnees. Zijn voorstel om de etalage naar de toekomst “energie neutraal” te maken door middel van integratie met de omliggende industrie werd door de raad omarmd. Marijke Visschedijk sprak over het nieuwe gemeentehuis als van haar droomhuis waarin alle GroenLinks ambities verwezenlijkt kunnen worden: multifunctionaliteit, duurzaam bouwen, burger service en beleid samen in één gebouw én met opties om meer diensten en cultuur aan het gemeentehuis te ritsen. Graag had GroenLinks gezien dat er nu besloten was een nieuwe schouwburg van 400 stoelen aan het gemeentehuis te bouwen. De tijd zal zijn werk doen en hopelijk komen er nog mogelijkheden om het gemeentehuis te integreren met andere voorzieningen.

Tijdens de meningvorming over moties en amendementen vormden zich wisselende coalities. Over de parkeerplaatsen en ruimte voor water konden GroenLinks en de VVD-lokaal elkaar goed vinden. Géén ruimtebeslag op het maaiveld voor parkeren, maar daarvoor vooral buiten de etalage naar de toekomst kijken. Hans van Hoorn zag nog een mooie toekomst in het verschiet voor de gratis “witte fiets plan”. Ik dacht op de publieke tribune direct aan een parkeerboot op het Twentekanaal.

Volgens Piet Loo zou de bestemming water in de etalage van de toekomst liefst zo snel mogelijk gerealiseerd moeten worden, ook al betekent dit dat er voorlopig een vijver komt in plaats van een jachthaven. GroenLinks ziet een kans om ruimte voor water te integreren met de vitalisering van de stadsgrachten. Het CDA had moeite met al die creativiteit en extra kansen die GroenLinks ziet, en haar behouden opstelling moet volgens Hans van Hoorn gezien worden als een vorm van angsthazerij.

Samen met de PvdA maakt GroenLinks zich sterk voor de uitvoering van de Lochemse woningvisie in de etalage. Een gedeelte van de 180 woningen zullen sociale woningbouw moeten zijn. De reden dat dit gemeentelijke beleid niet wordt opgepakt is omdat het college er op voorhand al van uit gaat dat dit extra kosten met zich meebrengt. Hoe ver moet je gaan om het college te stimuleren buiten de begaande paden te treden? Misschien kan de VVD-lokaal het college overtuigen voor sociale woningbouw met een voorstel om woonboten aan de rand van de vijver toe te staan.

De meeste partijen zien wel in, en dat is ook de strekking van de motie van GroenLinks en de PvdA, dat naast de aandacht voor de etalage van de toekomst de leegstand in het oude stadscentrum ook aandacht verdient. Het kan niet zo zijn dat de ene groeit ten koste van de ander. De PvdA probeerde een “taskforce” op te richten maar dat is te veel gevraagd. De VVD-lokaal wil graag een moratorium op detail handel in de etalage, maar ook daar is geen meerderheid voor. Opmerkelijk genoeg wil D66 geen dwangmatig verband zien tussen de etalage en het oude centrum. Die versterken zich vanzelf en het zou dus wel goed komen. GroenLinks is er niet gerust op dat het oude centrum als vanzelf de toekomstige leegstand kan overwinnen.

Burger informatie en participatie is voor alle partijen belangrijk, vooral voor de bewoners van de Noorderbleek. Voor de verbinding van de etalage naar het oude centrum mogen geen woningen worden opgeofferd. Het college wordt door het CDA gevraagd om op het gasterrein te onderzoeken of de verbinding kan worden gerealiseerd met activiteiten.

Ook was er nog aandacht voor andere thema’s. Er werden vragen gesteld over bomenkap langs de N348 door de provincie. Vreemd dat zelfs de gemeente dit uit de krant moest lezen. Is deze actie een no-regret maatregel of ander beleid. Hans van Hoorn stelt dat de provincie veel te ver vooruit loopt. Alle fracties vinden dat de kap van 51 bomen een te rigoureuze stap en de communicatie een afgang van de provincie.

Tot slot valt te vermelden dat het Historisch Genootschap in samenwerking met De Elf Marken een canon heeft samengesteld van de gemeente Lochem. De website is te vinden via: www.mijngelderland.nl of via de websites van beide genoemde verenigingen. De Lochemse canon bestaat uit een 34 echt “Lochemse” onderwerpen. Interactief kunnen burgers bijdragen aan de canon; een soort groeidocument. Misschien kunnen we een GroenLinks politicus die al meer dan 25 jaar actief is voordragen tot opname in de canon.