Queensland Gas Company heeft van Economische Zaken een vergunning gekregen voor proefboringen naar steenkoolschaliegas in Oost-Nederland. Joppe blijkt een geschikte locatie. Gezien de gevaren van dit soort mijnbouw houdt de Gelderse Milieufederatie (GMF) een vroegtijdige waarschuwingspetitie. De Gelderse Milieufederatie, GroenLinks en de bewonersgroep Stop steenkoolgas organiseren samen een informatieve avond op 29 september in Lochem.

In de diepe ondergrond van de gemeente Lochem zit steenkoolschaliegas! De regering zou proefboringen toestaan om te zien of  het exploitabel is. De Gelderse Milieufederatie is tegen, en het Provinciebestuur heeft grote bedenkingen omdat  de winning van dit gas zeer milieuvervuilend is en hoge risico’s heeft. Terwijl LochemEnergie bezig is om de gemeente energieneutraal te maken met schone energie op basis van zon, wind, en biomassa, lijkt Economische Zaken de doodlopende weg van de vervuilende fossiele energie nog eens in te slaan. Methaangas opdelven, het zou niet moeten mogen!

Donderdag 8 september kunt u om 18.00 uur bij de kerk van Joppe de petitie van GMF ondertekenen. Ze geven verdere informatie en prominente personen zullen hun handtekening zetten. Op donderdag 29 september, om 19.30 uur organiseert  GroenLinks in de Garve, Burg. Leenstraat 11,  Lochem een informatieavond met de Gelderse Milieu federatie en verontruste burgers. U bent daar nodig en welkom!

Tonnie Tekelenburg, fractievoorzitter GroenLinks Lochem.