van 30 juni, 1 juli en 2 juli 2008

De raad had het druk, zo vlak voor de zomervakantie. Drie avonden achter elkaar vergaderen.

Om af te sluiten met een borrel op uitnodiging van de PvdA. Daarna gingen we met vakantie. Daarom nu pas onze indrukken.

Etalage naar de Toekomst/ nieuw gemeentehuis

Etalage naar de Toekomst staat voor de transformatie van het gebied tussen de Berkel en het Twentekanaal van een bedrijvenlocatie naar een aantrekkelijk gebied, waar wonen, werken en recreëren samengaan. Een ambitieuze opgave, die veel inspanning (en ook geld) zal vergen. maar als het lukt een uitbreiding en verlevendiging van het centrum van Lochem zal betekenen. De bedoeling is, dat de bouw van een nieuw gemeentehuis in het gebied, samen met nieuwbouw voor verschillende culturele instellingen (bv schouwburg en bibliotheek), de transformatie op gang zal brengen. De gemeenteraad heeft besloten een krediet beschikbaar te stellen om de haalbaarheid van deze ontwikkeling te onderzoeken en om nu al, vooruitlopend op de concretisering van de plannen, strategisch gelegen percelen te kunnen verwerven.

Voor GroenLinks is met name die nieuwbouw voor de verschillende voorzieningen belangrijk. Er ligt nu een prachtige kans om door middel van de geconcentreerde huisvesting van deze voorzieningen het centrum van Lochem een flinke impuls te geven.

Armoedebeleid

Als uitwerking van de Nota Armoedebeleid 2008 heeft GroenLinks in een motie voorgesteld om alle langdurig zieken en gehandicapten in aanmerking te laten komen voor een jaarlijkse bijdrage van € 300 als bijdrage in de extra kosten, die deze groep heeft en die niet door een verzekering worden gedekt. Deze groep komt nu al in aanmerking voor een bijdrage van de gemeente in de extra kosten, maar moet de betreffende kosten eerst voorschieten en achteraf middels bonnetjes verantwoorden. De bijdrage is afhankelijke van de feitelijke extra kosten.

GroenLinks wil met de voorgestelde maatregel bereiken, dat de kosten niet eerst voorgeschoten hoeven te worden, dat de administratieve rompslomp van verantwoording vervalt en dat het daardoor gemakkelijker wordt om de bijdrage te verkrijgen. Na een uitleg van de wethouder, dat er al een ruime voorschotregeling wordt gehanteerd en dat de bijdrage in individuele gevallen aanzienlijk hoger is dan de beoogde € 300 jaarlijks, heef de fractie van GroenLinks de motie ingetrokken.

Meer geld naar Welzijn

Op de agenda stond tevens de Kadernota 2009. In die nota worden de grote lijnen vastgelegd voor het opstellen van de begroting van het volgende jaar. Het college stelde voor om € 25.000 extra uit te trekken voor het bevorderen van de klantgerichtheid van de gemeente. Aangezien uit metingen is gebleken, dat de gemeente al erg goed scoort op het terrein van klantgerichtheid en de budgetten voor Welzijn (zoals voor sport, bibliotheek, jeugd en gezin, muziek) krap bemeten zijn, kan het geld in de ogen van GroenLinks beter aan Welzijn worden besteed. Een motie van die strekking werd met een grote meerderheid aangenomen. Ook de motie van GroenLinks om de helft van de gelden in de bestemmingsreserve ‘ondernemende gemeente’ voor welzijnsprojecten te gebruiken haalde het.

Bestemmingsplan buitengebied

Het is aan Hans van Hoorn, het gemeente raadslid van GroenLinks (en niet aan D’66, zoals D’66 suggereert in haar artikeltje in deze krant) te danken, dat er een hele avond werd besteed aan de discussie over de uitgangspunten voor het bestemmingsplan buitengebied. In een gemeente als Lochem is het de uitdaging om agrarische ontwikkeling en de ontwikkeling van natuurwaarden samen te laten gaan. In een eerdere uitgangspunten notitie kwamen die natuurwaarden er maar bekaaid af. Ook de andere fracties erkenden, dat op deze punten het evenwicht moet worden gezocht. De grote wens van GroenLinks om te werken met een natuurkansenkaart (op welke plaatsen kunnen natuurwaarden worden versterkt) werd dan ook door de andere fracties gehonoreerd.