GroenLinks kijkt hoopvol naar de toekomst. Als we vooruit kijken naar Lochem in 2050 zien we een groene gemeente met ruimte voor mens en natuur. Door nu de juiste stappen te zetten kunnen we dat met elkaar mogelijk maken. Jolande van Borrendam (fractievoorzitter) sprak hierover tijdens de algemene beschouwingen van de gemeente Lochem.

Soms lijkt het alsof het gemeentebestuur zich vooral met kleine dingen bezighoudt, maar wat we in het gemeentehuis met elkaar besluiten doet ertoe. Het beleid van de gemeente raakt onze inwoners. Zo is de omgevingswet bedoeld om de kwaliteit van de leefomgeving voor iedereen te verbeteren en met het gemeentelijk klimaatbeleid willen we een schone gezonde omgeving bereiken.

Toekomstmuziek

Onlangs stond er in De Volkskrant een interessant artikel waarbij de schrijver terugkeek op deze tijd, vanuit het jaar 2069. Hij liet zien dat alle initiatieven tegen klimaatverandering – groot of klein – nuttig zijn, omdat ze ons in staat stellen verder en sneller te vernieuwen. “Er is nooit één oplossing geweest voor het klimaatprobleem; het waren er talloze.”

De Groene Revolutie die in het stuk voorspeld wordt is niet alleen van toepassing op klimaatmaatregelen. Omdat vleesvervangers zo goed smaken wordt er steeds minder vlees gegeten. Hierdoor is minder landbouwgrond nodig en kunnen we eindelijk met herbebossing aan de slag.

Lochem 2050

Op diezelfde manier kunnen we naar onze gemeente kijken. Lochem in 2050. Stel je de slimme oplossingen eens voor: we gebruiken de restwarmte van Friesland Campina om oudere gebouwen te verwarmen. Doordat omwonenden kunnen delen in de winst vermindert het verzet tegen windmolens en we ontwikkelen zonneparken waar ook ruimte is voor natuurontwikkeling, landbouw en avontuurlijke speelplekken voor kinderen. We bedrijven landbouw zonder gif. Nu maatregelen nemen voor preventie in de zorg en oplossingen in het groen, zorgt ervoor dat onze kinderen in 2050 kunnen leven met ruimte voor mens en natuur.

Natuurlijk, de werkelijkheid zal nooit zo zijn als in het artikel in De Volkskrant geschetst wordt. Maar het laat wel zien dat we de hoop niet moeten opgeven. Elke stap richting een duurzame en eerlijke wereld is er eentje. GroenLinks wil graag samen met onze inwoners aan de slag!