GroenLinks zat de afgelopen 4 jaar voor het eerst in het college van Lochem. Een fantastische tijd, want er was veel te doen. Zorg, milieu, openbare werken en werk&inkomen waren mijn belangrijke portefeuilles als nieuwe GroenLinkse wethouder. Daarnaast pakte ik de renovatie van het centrum Lochem aan en was kernwethouder voor het stadje Lochem.

In die 4 jaar werd het Wmo beleids- en uitvoeringplan vormgegeven, werd Lochem landelijk koploper klimaatbeleid, startte ik participatief groenbeheer op en begeleidde de fusie van de sociale diensten Lochem en Zutphen met het UWV werkbedrijf. Een uitdagende en hectische periode waar ons stempel Groen en Sociaal stevig werd neergezet. Lochem staat nu op het punt grootschalig zonne-energie te introduceren, het nieuwe gemeentehuis wordt klimaatneutraal, het Lochems armoedebeleid is een landelijk voorbeeld geworden. Met de gefuseerde afdelingen sociale zaken kunnen we echt mensen aan het werk helpen en worden werkgevers ook goed bediend. Natuurlijk deed ik dat niet alleen. De samenwerking in het brede college was uitstekend, de relatie met de gemeenteraad, bevolking en bedrijfsleven goed. Alle grote beleidsnota's van mijn hand werden raadsbreed gesteund. GroenLinks liet zien dat ze ook in Lochem een volwassen regeringspartner is die van aanpakken weet.

De uitdagingen voor de toekomst zijn stevig. Denk maar aan de miljoenen bezuinigingen die op ons afkomen. Ook de krimp van de bevolking betekent verandering van beleid. Voor GroenLinks betekent dit extra inzet op effectief beleid. Geen verspilling, maar een efficiënt en duurzaam gemeentehuis, werkelozen weer aan een baan helpen, stevig investeren in vrijwilligers, het ondersteunen van mantelzorgers en een goede samenwerking met het bedrijfsleven. Met een kleinere overheid de samenleving versterken en de reserves van de gemeente niet op de bank stil laten liggen maar ze investeren in duurzame en financieel goed renderende activiteiten, zoals zonne-energie en biovergisting. Samen met de landbouw werken aan de versterking van een gezonde melkveehouderij en de gespannen relatie tussen natuur en landbouw normaliseren. We willen oogsten van wat we rond zorg en armoedebeleid gezaaid hebben. We willen verder gaan met duurzaam bouwen, duurzaam ondernemen, met klimaatbeleid en natuurontwikkeling. We willen de kernen de ruimte bieden zelf verder te ontwikkelen, vanuit hun eigen behoeften, dorpsplannen en mogelijkheden.

GroenLinks wil graag weer mee regeren in Lochem. Spannend, wat de verkiezingsuitslag en de onderhandelingen tussen de partijen gaan opleveren. Uw stem telt, ook voor GroenLinks!

Thijs de la Court, huidig- en kandidaat wethouder voor GroenLinks Lochem.