Het frustreert GroenLinks dat onze jongeren momenteel weinig kansen hebben op een woning. Ze komen amper aan bod! Datzelfde geldt voor ouderen die kleiner willen wonen. Veel woningen die worden verkocht, gaan naar nieuwkomers uit het “dure” westen, met een ruimere portemonnee. Bij lopende nieuwbouwplannen kan de gemeente nog weinig sturen, maar GroenLinks diende tijdens de afgelopen raadsvergadering een motie in om projectontwikkelaars te vragen bij nieuwbouw eigen inwoners beter aan bod te laten komen. Bijvoorbeeld door eerst lokaal te adverteren of door een aangepaste loting. De motie kreeg brede steun.

De gemeentelijke woonvisie van 2018 ging nog uit van krimp. De nieuwe realiteit dwingt tot nieuw beleid waarbij méér woningen worden gebouwd. Daarbij wil GroenLinks stevige maatregelen voor de realisatie van meer betaalbare woningen. In de toekomst willen we de regie meer bij de gemeente houden en zelf spelregels voor toewijzing bepalen.

Gestrande moties

Verder stemde de fractie vóór twee moties: eentje ter beperking van de bergen reclame in uw brievenbus en een ter beperking van het gifgebruik op gemeentelijke pachtgronden. Deze moties haalden het helaas niet.