Onthutst was ik na afloop van een door GroenLinks belegde informatievond over Doornberg in Almen. De stichting Almens Veld en Bos deed verslag over de ontwikkeling op het voormalig Topwood- terrein aan de Scheggertdijk. Jarenlang was dit een hoofdpijndossier voor de omwonenden en de gemeente. In 2008 vertrok het vervuilende Topwood: omwonenden opgelucht en ook de gemeente blij omdat het probleem opgelost leek. Er kwam een nieuwe eigenaar, die een deel van de verontreinigde grond saneerde en jarenlang stond het terrein leeg.

Tot het, in het voorjaar van 2013, verhuurd wordt aan Doornberg, een rubberrecycling bedrijf.  De gemeente verleent de benodigde vergunning. Al snel blijkt dat de activiteiten van Doornberg vallen in een zwaardere industrieklasse dan die van Topwood. Omwonenden en stichting Almens Veld en Bos reageren uiterst kritisch en verbaasd. Hoe bestaat het dat dit bedrijf zich vestigen mag op dit terrein? Dat notabene in een gebied ligt dat is aangewezen als Ecologische Hoofdstructuur! Hun aangetekende bezwaar wordt ontvankelijk verklaard en de vergunning ingetrokken.

Maar het College van B en W blijft, ook zonder vergunning, het bedrijf gedogen en heeft een Ontwerpbesluit opgesteld voor een (zwaardere) omgevingsvergunning. Waarom?? Het is geen lokaal bedrijf, het levert geen werkgelegenheid voor Almen op. Het ter plekke bewerkte en opgeslagen rubber is uiterst brandgevaarlijk. Er is veel geluids-, geur- en (verontreinigd) stofoverlast. Doornberg hoort niet thuis in een kwetsbaar natuurgebied! Voor mij onbegrijpelijk dat de gemeente hieraan meewerkt. Twee maanden terug heeft GroenLinks het college al om opheldering gevraagd. En we willen het onderwerp graag bespreken met de belanghebbenden en de raad. Dit kan zo niet!

Hennie, eigenlijk wilde ik over landbouw schrijven … dat houdt je nog te goed. Deze actualiteit houdt mij bezig en ik maak me er veel zorgen over.

Een groene groet, Willem Beekman.