(In Lochem maken twee ‘Bekende Nederlanders’ deel uitvan de gemeenteraad. De Gorsselse Hennie van der Most (VVD) en uit Lochem Willem Beekman (GroenLinks). Exclusief voor de Berkelbode voeren zij een wekelijkse briefwisseling. Dit is de bijdrage van Willem Beekman)

Afgelopen week had onze fractie bezoek van de Provinciale Statenfractie van GroenLinks. We begonnen op locatie in Almen met een lunch bij de Superrr. Wat is dat toch een geweldig goed initiatief. De bedrijfsleider vertelde enthousiast over de opzet van hun supermarktketen. En hoe zij erin slagen om in kleine dorpskernen en stadswijken waar de leefbaarheid onder druk staat, toch met succes supermarkten draaiend te houden. Ze bereiken dit door kleinschalige service en de verkoop van goede producten, te combineren met een zorgomgeving. Mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werken mee in de Superrr, waardoor ze een zinvolle daginvulling en werkervaring op maat krijgen aangeboden. Het is mooi om te horen hoe goed dit werkt! Door het werkritme, het opgebouwde zelfvertrouwen en de goede begeleiding, vindt maar liefst dertig procent van deze mensen elders een vaste betaalde baan, door hun werkervaring bij de Superrr in Almen – geen zorgboerderij, dus, maar een zorgwinkel.

Het was goed om de Statenfractie te spreken. Opnieuw konden we aandacht vragen voor de gevaarlijke provinciale N348 tussen Eefde en Gorssel en de noodzaak om de maximum snelheid daar nu echt te verlagen. Ze gaan dit nogmaals onder de aandacht brengen bij het dagelijks bestuur van de provincie.

In je vorige brief hield je een uitgebreid pleidooi voor het behoud van de lokale VVV afdeling. Prima, alleen denk ik dat de Lochemse VVV zonder professionele ondersteuning van Lochem 3.0 nu niet meer had bestaan … Fijn dat er toch steeds mooie initiatieven zijn die zich inzetten voor onze gemeente.

Hennie, jij hebt nog geen reactie gegeven op het gemeentelijk afvalbeleid. Ik vind het een goede zaak dat door een goede afvalscheiding steeds meer bruikbare grondstoffen worden hergebruikt.

Een groene groet, Willem