(In Lochem maken twee ‘Bekende Nederlanders’ deel uitvan de gemeenteraad. De Gorsselse Hennie van der Most (VVD) en uit Lochem Willem Beekman (GroenLinks). Exclusief voor de Berkelbode voeren zij een wekelijkse briefwisseling. Dit is de bijdrage van Willem Beekman)

Wat jammer dat je niet bij het jaarlijkse raadsuitje kon zijn. Het was echt een leuke dag, waarbij we eerst naar het asielzoekerscentrum in Zutphen zijn geweest. Interessant om te horen over de regeltjes (procedures), de participatie, de problematiek en de kansen! Het raadsuitje stond volledig in het teken van het ontmoeten van deze groep nieuwe Nederlanders. Na het bezoek aan het AZC hebben we de ervaringen en belevingsverhalen gehoord van mensen die een verblijfsstatus hebben. We hebben in een ontspannen samenzijn gesproken, gekookt, gegeten, en zelfs gedanst. Kortom ook een hele leerzame, leuke en boeiende uitwisseling! En het eten: Syrische Tabouleh, Kibbeh en Molokhia; en Injera uit Eritrea was ook verassend lekker.

Hennie, wat mij zo opviel is dat deze mensen zo open zijn en oprecht willen integreren. Ze willen echt werk maken van hun toekomst. Wat mij in het persoonlijke verhaal diep raakte, is het sterke en breed gedeelde gevoel van eenzaamheid. Ze komen hier aan in een ver en vreemd land en zoeken contact; ze willen een sociaal netwerk en bestaan opbouwen. Maar het werkelijk in contact komen met Nederlanders blijkt moeilijk, terwijl ze daar echt behoefte aan hebben. Willemijn Voorham, initiatiefnemer van Buddy to Buddy in Zutphen, vertelde over haar ervaringen in de bemiddeling die zij organiseert om het zo gewenste contact te vergroten. Een geweldig en inspirerend project, hopelijk krijgt dit ook in onze gemeente invulling.

Hennie, over je toekomstplannen: een mooie stap om in Den Haag met de kopstukken van de VVD te praten. Breng dan ook gelijk jouw weerzin tegen de regeltjes in! Trouwens, ik kan je verzekeren: GroenLinks heeft ze niet gemaakt; de meeste regeltjes komen toch echt van regeringspartijen uit eerdere kabinetten. En als je dan toch in den Haag komt: laat daar je hart spreken voor een sociale en menselijke aanpak van het vluchtelingenvraagstuk.

Een groene groet, Willem