Voorzitter, raadsleden en toehoorders,

Laat ik beginnen bij het sociaal domein. Eerder vanavond hebben we de raadsmonitor aan een tafel besproken. Het beeld dat daaruit naar voren komt, is dat er hard gewerkt wordt om onze inwoners bij te staan, als zij om wat voor reden hulp nodig hebben. We doen het goed op dit dossier. Er is veel aandacht om er tijdig bij te zijn, voordat problemen groter worden. Preventie lijkt dus wel in de genen van de medewerkers geslopen te zijn. Maar wat zou het mooi zijn als we ook onze regels in het sociaal domein, zo opschrijven dat iedereen ze snapt. Dat ze niet uitgaan van de wetgeving maar uitgaan van wat mensen nodig hebben. Dat heet dan de omgekeerde verordening, Daar willen we werk van maken en ook meer geld voor opnemen in de begroting.

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar het lijkt momenteel alleen nog maar over wonen te gaan. Er is veel commotie ontstaan toen er op locaties voorkeursrecht gevestigd is en de kernvisies besproken werden. Misschien hadden we beter moeten uitleggen dat dit de eerste – en noodzakelijke - stappen zijn, in een heel proces waar de inwoners ook nog volop over kunnen meepraten. Dat geldt overigens ook voor raad; wij hebben de kernvisies grotendeels ook nog niet besproken en kunnen er van alles nog van vinden.

Maar wat me toch van het hart moet, is dat we als raad te vaak de reactie krijgen; het moet, maar doe het ergens anders. Soms letterlijk, niet bij mij, doe het maar bij de buren. Dat geldt voor de energietransitie, waar we toch echt grote stappen in moeten zetten, en het geldt voor de woningbouw. Natuurlijk moeten we dat goed inkaderen, zodat onze eigen inwoners ook een kans krijgen op een woning en we doorstroming kunnen bevorderen. Maar zowel windmolens, zonnepanelen en woningen zullen toch ergens hun plek moeten krijgen. Wij hebben de taak om onze jongeren perspectief te bieden, en niet op te zadelen met een biodiversiteits- en klimaatcrisis. Jongeren demonstreren in Glasgow, want het gaat over hun toekomst. Nu is de tijd om de problemen van klimaat en alles wat daarbij hoort, aan te pakken en ook op lokaal niveau daaraan te werken! Alleen dan kunnen we onze jongeren zicht geven op een goed leven in een wereld die nog toekomst heeft, en daar hoort ook een passende woning bij.

Tot slot, Ik heb het ook bij de kadernota aangegeven, GroenLinks is blij met eindelijk structureel voldoende geld om onze laanbomen te onderhouden. Laanbomen zijn bepalend voor ons geliefde landschap en zijn belangrijk voor biodiversiteit. Dat is nu geregeld, maar het is nu tijd om volgende stappen te zetten zoals het versterken van houtwallen, aanleggen van poelen en van nieuwe natuur. Werk aan de winkel om onze biodiversiteit niet alleen te behouden maar vooral te versterken.