In de prachtige tuin van De Heerd op Ampsen schijnt een fijn najaarszonnetje. Zo’n veertig leden van beide partijen genieten van hapjes, drankjes en zomerse muziek. Ruimte voor kennismaking, maar het inhoudelijke gesprek is nooit ver weg. De lokale voorzitters Wilma Heesen (PvdA) en Erwin Beumer (GroenLinks) bijten het spit af. “Bij gesprekken merk je dat het vonkt. Eén plus één maakt drie!”

En hoewel de sfeer positief en optimistisch was, vragen sommigen zich af of de samenwerking niet te snel gaat en of het niet slim is om ook met andere groene partijen samen te werken. "Dat zijn goede onderwerpen om te bespreken. We zijn nog steeds in een beginfase en er liggen nog tal van opties open. Voor nu is er wel een focus op de komende Tweede Kamerverkiezingen."

erwin wilma

Inhoudelijke pitch

Zes leden beklimmen de zeepkist om een onderwerp in te brengen waarvan zij vinden dat PvdA en GroenLinks mee aan de slag moeten. Na elke ronde met twee pitches is er ruimte om met elkaar en de inbrenger in gesprek te gaan over dit onderwerp.

wil p

Wil Philipsen over bestaanszekerheid

Het gaat de laatste tijd veel over bestaanszekerheid. Een begrip dat bij linkse partijen thuishoort. Maar wat is het? Volgens Van Dale 'een bestaan met voldoende en voorspelbaar inkomen, een woning, toegang tot onderwijs en zorg en een buffer voor onverwachte uitgaven.'

Mijn kinderen zijn opgegroeid in een tijd waarin het maakbaarheid van je eigen leven als slogan van het neoliberale tijdperk. Als je maar goed je best doet….. gemakkelijk gezegd. Maar voor heel veel mensen moeilijk gedaan. Het CPB heeft berekend dan 1 miljoen Nederlanders volgend jaar in armoede leeft als we geen maatregelen treffen. De verkiezingen en de campagne bieden voor onze partijen natuurlijk een mooie kans om met goede plannen voor het verkiezingsprogramma te komen.

Pieter Omtzigt geagendeert het nu, maar voor linkse partijen moet dat toch wel gek voelen. Als er één thema is dat ons verbindt is het solidariteit en oog voor de mensen die het zelf niet redden. Meer dan een sociaal vangnet, maar wat mij betreft een basis voor iedereen te bieden.

Een laatste punt wat hiermee samenhangt is het gestolde wantrouwen van de overheid in de burger. We verwachten dat ieder zijn weg weet in het woud van regels en regelingen. Ook daarbij hebben mensen ondersteuning nodig, aan de voorkant. Veel meer dan controle achteraf. Vertrouwen in de overheid begint ook met vertrouwen stellen in de burger.

Eline Schuttinga - van Holland over duurzame buurtinitiatieven

In Lochem-Oost verduurzamen we met een grote groep fanatieke buren onze eigen wijk. Samen de schouders eronder zetten voor een duurzame en groene toekomst. Buurtinitiatieven op het gebied van duurzaamheid zijn als stenen in een vijver, ze creëren een positieve rimpeling voor verandering. Ze belichamen verandering van onderaf, dat past bij GroenLinks en Partij van de Arbeid. Ik zie dit in mijn eigen initiatief ‘Duurzaam Lochem Oost’, waar kleine stappen grote sociale en ecologische impact hebben.

Elke persoon kan die rimpeling zijn. En laten wie die meenemen naar onze eigen buurten en wijken. Elk sociaal initiatief, elk gesprek met een buur, elk bewustzijn dat we verspreiden, is als een nieuwe steen die de vijver raakt. Ik nodig u allen uit om uw eigen impact te creëren. Laten we deze zomerborrel verlaten met een hernieuwde vastberadenheid om de wereld om ons heen te veranderen, één rimpeling tegelijk.

eline vh
alfred tp

Alfred te Pas over natuur

Natuur is niet alleen voor fanaten die het bordje 'natuurgebied' voorbij lopen. Natuur is noodzakelijk, het is in ieders belang dus we moeten het koesteren. Het is mij een doorn in het oog dat groen en natuur in veel plannen het sluitstuk zijn. Lochem heeft een biodiversiteitsplan, maar het plan is verarmd. In de Lochemse politiek klinkt weinig liefde voor het groen; denk aan een discussie over het wel of niet water geven van jonge bomen. Leg veel meer politieke druk op het uitvoeren van het biodiversiteitsplan.

De omgevingsvisie en de uitvoering van de woningbouwplannen bieden kansen voor een groen-blauwe strategie. Groene wijken vergroten de leefbaarheid en de gezondheid van de inwoners. Vrijkomende agrarische erven bieden kansen voor herstel van het landschap en elke druppel regenwater die valt moeten we voor het gebied behouden.

Of het betaalbaar is? We kunnen kiezen. Een gezonde, groene en duurzame leefomgeving of verlaging van de OZB. Laat de inhoud bepalend zijn en geld het sluitstuk.

Jopke Kruyt over sociale thema's

Graag wil ik drie punten met jullie bespreken waarvan ik vind dat we er in komende periode voor moeten strijden.

1. Stop met zorg en onderwijs vooral als kostenpost te labelen. De discussie moet dus zijn of we met het beschikbare geld de goede dingen doen en of we extra willen investeren in onze maatschappij

2. Garandeer in alle zorgwetten reële kostprijzen voor zorg en hulpmiddelen komen voor zowel zorg in natura als pgb. Gemeenten proberen vanuit standaard goedkoop in te kopen. Echter niet passende zorg of een niet echt passend hulpmiddel zijn verspild geld en helpen mensen niet om mee te kunnen doen in onze samenleving. Als het dus op individueel vlak eens wat duurder is dan de standaard, dan is dat een investering in de mens / maatschappij en toekomst.

3. Versterk preventie en maak scenario’s voor nieuwe pandemieën. Het is vreemd dat de meeste aandacht en geld in de gezondheidszorg nog steeds naar het genezen van ziektes gaat, terwijl van heel veel ziektes bekend is dat er met preventie veel te voorkomen is. Kijkend naar Covid is nu landelijke beleid ontwikkelen voor een volgende pandemie geen luxe, maar noodzaak.

jopke k
carlijn e

Carlijn Enzerink over verbinding maken

Ook de gemeente Lochem kleurde bij de laatste verkiezingen BBB-groen en soms is het lastig om je als GroenLinkser te verhouden tot een gemeenschap waarin een groot deel van de mensen over tal van thema's anders denkt.  In deze pitch onderzoek ik hoe je je als Groenlinkser kunt verhouden tot een BBB-groene (boeren) omgeving.

Het gesprek aangaan en verbinding zoeken is lastig, want lang niet iedereen staat open voor discussie en veel ligt gevoelig. Politieke thema’s negeren is het makkelijkst – maar ook weinig bevredigend.

Ik vind het belangrijk om te blijven streven naar verbinding. Vanuit mijn eigen ervaring wil ik deze tips geven aan Groenlinksers en aan GroenLinks als partij:

• wees blij met kleine stapjes
  • scheer niet iedereen over een kam, andersdenkenden zijn er overal, ook bij ‘de’ boeren
  • zet lokaal bekende mensen op de lijst
  • zorg voor beleid waarvan boeren zelf direct het nut ondervinden, want daden overtuigen sterker dan woorden

Nico Groen over het bedrijfsleven

Als voorzitter van de Industriële Kring Lochem pleit ik ervoor dat de lokale linkse beweging die hier vanmiddag in gang wordt gezet, anders naar de grotere Lochemse ondernemingen en hun rol in de samenleving gaat kijken dan tot nu toe. Er liggen een paar grote opgaven waar ondernemingen gezamenlijk een belangrijke bijdrage aan zouden kunnen leveren: Op het gebied van de werkgelegenheid en het (technisch) onderwijs, de energietransitie en de verduurzaming, de kwaliteit van de openbare ruimte, etc. Die opgaven liggen er zowel voor de individuele bedrijven, als voor Lochem.

Voor het aanpakken daarvan is het meer dan ooit noodzakelijk dat ondernemingen en overheid samenwerken. Het vinden van de juiste mensen los je niet als individueel bedrijf op, energie uitwisselen op een bedrijventerrein kan alleen gezamenlijk, de openbare ruimte rond bedrijven opwaarderen gaat niet alleen op je eigen erf. Dat samenwerken vinden ondernemers moeilijk. Niet met hun leveranciers en afnemers natuurlijk, maar wel met hun buren en zeker met de gemeente.

In de huidige, liberale visie op de rol van de overheid, doet de gemeente niet veel meer dan ‘ruimte scheppen’ voor ondernemingen. Gaat het goed met die ondernemingen dan gaat het ook wel goed met de maatschappij, is de veronderstelling. Feitelijk is de visie van ‘links’ tot nu toe niet veel anders; bedrijven die goede winsten maken moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Als ze dat niet doen zijn we teleurgesteld.

Ik pleit ervoor dat de lokale overheid serieus investeert in het versterken van de gezamenlijkheid van lokale ondernemingen en de samenwerking tussen en met die ondernemingen. Investeren met menskracht en ideeën, met een paar sterke ambtenaren en bestuurders, maar ook met ruimtelijke plannen, de juiste vergunningen en uiteindelijk ook financiële middelen. Het is in het belang van ons allemaal als ondernemingen geholpen worden om samen concreet invulling te geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De tijd is er rijp voor, ook de ondernemingen ervaren nu grote opgaven, de overheid zou een zetje moeten geven.

nico g
tonnie t

Progressieve gespreksgroep

Halverwege de middag vroeg Tonnie Tekelenburg namens Pieter Arts en enkele andere leden van PvdA en GroenLinks aandacht voor een progressief platform in oprichting. "We zijn een enthousiaste groep ervaringsdeskundigen en politieke dieren en we willen graag maatschappelijke discussies aanjagen. Niet uit naam van een politieke partij, maar we zoeken naar een bredere groep inwoners die betrokken zijn bij verschillende maatschappelijke onderwerpen." De initiatiefnemers komen binnenkort voor het eerst bij elkaar, om vervolgens met een plan van aanpak te komen.

Petje

Toast op samenwerking

Fractievoorzitters Jos Israel (PvdA) en Henk van Zeijts (GroenLinks) sluiten de middag af door te benadrukken dat ook in de gemeenteraad samenwerking en afstemming gezocht wordt. Gespreksleider Arno Groenendijk kijkt tevreden terug: “tijd om te proosten op Links Lochem!”

proost 1